Isnin, 7 Februari 2011

Ayam Cendawan (Hokien)

Ayam Cendawan (Hokien)

Salam semua.. selamat pagi Isnin... mmmm masih mood cuti? he he he.. aku semalam lagi dah masuk opis.. he he he.. harini 7pg aku dah terpacak masuk opis.. SK ader kursus Koperasi kat Maktab Kerjasama PJ.. alang2 aku memang bz pagini tu yang datang awal.. Pepagi aku dah ke Despt. Dep. Pos Surat n HRM tuk borang interview... he he he pepagi aku dah setup tuk interview pensyarah...kul 9.00 on.. settle...
Ok lah.. ni nak syer n3 menu.. cny aku tak kemana lepak n kemas umah.. perabot baru sampai.. so byk kojer he he eh.. Kebetulah KakakKu sekeluarga datang dari JB.. so x beraya meh kita makan menu cny.. he he he aku sering kgak wat menu ni.. kalu nak wat klepot pun guna resepi samer... jom layan Ayam Cendawan (Hokien) versi aku... sedap...


mmm sedap kan? meh aku tepek resepi senang n sedapni..
masak ngan api yang besar n cepat.. siap tak lebih 10minit...

Bahan Utama

350grm Ayam - Potong kecil/ ikut suker
Cendawan Kering aka cendawan Shitake / Jepun - rendam ngan air panas, Tos , Potong 2

Bahan Tumis

3 ulas bawang Putih - Ketuk n Cincang
1 inci Halia - Mayang
5 tangkai Cili Kering - Potong, cuci n tos.
3 sudu Sos Tiram
3 sudu Kicap Cair
3 sudu Kicap Pekat
sedikit air
1 sudu tepung jagung - bancuh ngan 3sudu air (utk pekatkan kuah)
garam n gula secukup rasa

Cara2

* Tumiskan bawang putih, halia sehingga wangi..
* + ayam + cili kering.. gaul sebati... balik2kan hingga ayam masak
* + sos tiram, kicap cair n kicap pekat
* + air ikut suka nak kuah byk mana... perasakan ngan garam n gula
* + air tepung jagung untuk memekatkan...

siap n boleh dihidangkan... mudahkan? nak best... + sayur Sawi celur masa menghidang.. tapi erma x wat..xde stok he eh he.. hidangan yang sempurna.. lauk + sayur... he he he






9 ulasan:

  1. salam erma,
    kak suka cendahwan ni..sedapp kan...memang kena ngan ayam tu....
    terliur lak k.mas tengok....he..he..

    BalasPadam
  2. weh dah lama tak buat onar yee..meh kita buat onar sesama kat sini..hahaha..memang nampak pekat likat n sodap la maa...

    BalasPadam
  3. To : Kak Mas
    he he he memang best Kak Mas.. yang paling ponting sonang nak wat ha ha ha ...

    BalasPadam
  4. To : Izahdaut
    he he he lama Izah x datang .. ermapun .. yeah memang sedap Zah bleh cuber.. tak rugi... cuber tau... NAk terjah umah izah...tunggu...

    BalasPadam
  5. sedapnya! gabungan ayam ngan cendawan memang sedap...sukax3..:)

    BalasPadam
  6. selalunya jika masakan ala ala cina ni cendawan dorang tak tinggal.eh ada perabot baru ke?lepas "raya" baru beli perabut hehe

    BalasPadam
  7. To : Kak Nieza
    mmm memang sedap kak.. he he he boleh cuber.. senang lak tu he he he

    BalasPadam
  8. To : Cikmanggis
    betultu kak... sedap kak.. boleh cuber.. senang jek.. he he he memang kena + perabut kak.. barang2 futsal n tracking SK hu hu hu byk.. he he he beli lama dah tapi baru sampai bab aritu x adjus ruang SK sibuk...he he he org sibuk cuti cny kita sibok kemas umah ha ha ha

    BalasPadam
  9. sedap agaknyer.. aku x pernah makan.. t aku dtg umah blh ko masakkan.. he he he

    BalasPadam